VOOR JOU

Maakt u zich zorgen om uw kind of leerling?

• Zijn er problemen omtrent het leren

• Is er sprake van faalangst, onzekerheid, concentratieproblemen, stress

• Zijn er vragen betreffende een juiste ondersteuning bij kinderen met bijvoorbeeld dyslexie, dyscalculie, TOS, autisme, hoogbegaafdheid, ADHD, DCD

• Gaat het om hulp in organisatie en planning, problemen met huiswerk

• Stelt het kind te hoge eisen aan zichzelf of presteert het juist onder zijn niveau

• Heeft het kind moeite met sociale contacten en/of met samenwerken

• Gaat het kind over grenzen heen? 

• Zijn er problemen op het gebied van communicatieve vaardigheden

• Ontstaan er veel conflicten of kruipt het kind juist in zijn schulp?


Het kan echt om van alles gaan. Ik start altijd met een vrijblijvend intakegesprek met het kind, de ouder(s) en indien nodig met school. Aan de hand van deze informatie en de eventuele aanvulling uit onderzoeken/rapporten, stel ik doelen op voor een bepaalde periode. Door het intensieve contact met het kind (1-op-1) kom ik gedurende deze periode steeds meer te weten waar de problemen zitten en welke hulp nodig is. Het is van te voren moeilijk aan te geven hoe lang de begeleiding zal gaan duren. Het doel is om het kind de juiste handvatten te geven zodat hij het vol vertrouwen verder alleen kan. En bij het ene kind is dat sneller dan bij het andere kind.

ALS OUDER

Het kan zijn dat u als ouder voelt dat uw kind extra hulp nodig heeft, naast wat er al op school en thuis gedaan wordt. De begeleiding zal dan plaatsvinden na schooltijd, in mijn praktijk aan huis (te Rijsbergen). De sessies zijn één keer per week, 45 minuten. 

De kosten zijn €35,- excl. BTW. Hetzelfde tarief geldt voor eventuele verslaglegging en/of telefonische consulten. Als u het prettig vindt, kan ik ook aansluiten bij (10 minuten-) gesprekken op school.

“Wij hebben Maaike leren kennen op het moment dat de motivatie tot leren voor onze zoon nagenoeg verdwenen was. Maaike helpt hem te zien dat hij het wel kan. Het oprechte vertrouwen dat hij van haar krijgt maakt dat hij zich ontwikkelt. Zowel op schools gebied als sociaal emotioneel. Hij voelt zich zelfverzekerd bij haar en kijkt uit naar de afspraken. Ook voor ons als ouders is het contact heel prettig. Maaike denkt mee in het vinden van oplossingen, zij ziet mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden zonder de problemen uit het oog te verliezen”. 

Monique, moeder van Mart (12)


ALS SCHOOL

Als blijkt dat een kind meer gestructureerde hulp nodig heeft, naast de extra ondersteuning in de klas, kan ik één à tweemaal per week naar school komen. Ik haal de leerling uit de klas en ga in een aparte ruimte, 45 minuten, aan de slag. De kosten zijn €45,- excl. BTW die eventueel betaald kunnen worden vanuit een arrangement. Hetzelfde tarief geldt voor overleggen/ eventuele verslaglegging/ telefonische consulten. In de wandelgangen of via de mail is er tussendoor regelmatig contact met de leerkracht/IB’er/ouder(s). Over het algemeen is er driemaal per schooljaar een overleg met leerkracht(en), ouder(s), IB’er, AB’er en eventuele andere deskundigen waar ik bij aanwezig zal zijn. Vooraf stuur ik iedereen een evaluatie (van de afgelopen periode) en na afloop stel ik nieuwe doelen op waarmee ik aan de slag ga.  
 
“We werken als basisschool al vele jaren samen met Maaike. Ze werkt voornamelijk met kinderen die specifieke ondersteuning nodig hebben vanuit een arrangement. Maaike ondersteunt deze kinderen buiten de groep in samenwerking met de ouders, leerkracht, IB’er en andere externe deskundigen als die in beeld zijn. Wij ervaren Maaike als een hele deskundige, zelfstandige, integere en op samenwerking gerichte persoon die het vertrouwen weet te vinden van leerlingen en andere betrokkenen waarmee ze werkt.  
Door de gezamenlijke aanpak en goed overleg met elkaar stemmen we af zodat de extra ondersteuning bijdraagt aan een positieve ontwikkeling van de kinderen. We zien dat deze kinderen een hele bijzondere groei doormaken waarop we trots zijn.”

IB’er, basisschool te Breda

ALS KIND

Bovenaan zie je mijn naam met een vogel. Het is een zwaluw. Dat kan je zien aan zijn gevorkte staart. Volgens het bijgeloof brengt een zwaluw geluk. De zwaluw wordt ook gebruikt om trouw te symboliseren. Ieder jaar keert hij namelijk terug naar dezelfde plek met dezelfde partner. Mijn opa hield jarenlang een dagboek bij waarin hij noteerde wanneer de zwaluwen weer aankwamen in zijn schuur. De zwaluw als symbool past bij mij. Hij is beweeglijk en kwettert veel. Daarbij lijkt het me heerlijk om als vogel vrij door de lucht te kunnen vliegen.

Waarom vertel ik dit allemaal? Nou, ik hoop jou ook een beetje geluk te kunnen geven door je te helpen met iets waar je moeite mee hebt. En dat kan gaan om rekenen, taal, wiskunde of Engels maar het kan ook gaan om verdriet, angst, stress of frustratie. Eigenlijk voor van alles. Ik probeer goed naar je te luisteren en samen met jou te zoeken naar oplossingen zodat jij je weer fijn gaat voelen. Ook ik ben trouw, net als de zwaluw. Ik ben oprecht en eerlijk en zal er voor je zijn. 

“Ik vond het werken met Maaike altijd super fijn! Ze luistert en probeert je in alle tijden te begrijpen en samen op zoek te gaan naar een oplossing of wat je kan helpen zodat het beter gaat. Voor mij heeft dat echt super goed geholpen! Ik denk nog vaak aan haar tips, wat nog steeds helpt en volle moed geeft om door te gaan met waar ik moeite mee heb.” 

Tamar (18)

“Sinds een jaar helpt Maaike mij met rekenen en spelling. Ik vind het heel erg fijn bij haar. Ze legt het goed uit en als ik het niet snap legt ze het opnieuw uit. Ze geeft mij het gevoel dat ik meer kan dan dat ik zelf dacht. Het is altijd ook heel erg gezellig. Het gaat sinds ik bij Maaike werk ook beter op school.” 

Linn (10)

Share by: